Otó¿ mia³am zadanie na Historiê i pytanie brzmia³o "Opisz osi±gniêcia staro¿ytnych Indii", a dla zainteresowanych postanowi³am dodaæ je na forum.
Na pocz±tku podane s± najwa¿niejsze informacje czyli te kolorem pomarañczowym a dalej jest ogólny opis staro¿ytnych Indii.
OSI¡GNIÊCIA CYWILIZACYJNE STARO¯YTNYCH INDII :
-po raz pierwszy hodowano bawe³nê
-rozwój rzemios³a i pisma
-budowa domów z wypalanej ceg³y
-rozwój medycyny
-rozwój matematylki
-wynalezienie cyfr arabskich
-wynalezienie gry w szachy
Oko³o III tysi±clecia p.n.e. w dolinie Indus rozwija³a siê przedaryjska cywilizacja miejska, jej g³ównymi o¶rodkami by³y: Mohend¿o Doro i Hirappa. W dolinie rzeki Indus tworzono podstawy cywilizacyjne Indii uprawiano ziemiê, znano pismo, powstawa³y pierwsze formy wierzeñ religijnych, a co za tym idzie rozwija³o siê budownictwo sakralne. Oko³o II tysi±clecia p.n.e. na obszary Indii nap³ynêli Ariowie, narzucili tamtejszym swoj± kulturê, zwyczaje i wierzenia. W staro¿ytnych Indiach rozwinê³y siê cztery formy religijne tj.:
wedyzm - od 2500 roku p.n.e.,
braminizm - wykszta³ci³ siê w II tysi±cleciu p .n.e.,
hinduizm - ukszta³towa³ siê oko³o IV tysi±clecia p.n.e.,
buddyzm - powsta³ oko³o VI wieku p.n.e.
Od VI wieku p.n.e. istnia³y na terenie kontynentu indyjskiego pañstwa - królestwa
np.: Kosala, Magadha, Awanti, Gandhara, Watsa, Kuru oraz inne niezale¿ne plemiona. W³adc±, który zjednoczy³ wszystkie organizmy w jedno pañstwo by³ Candragupta z dynastii Maurjów. Kolejnym w³adc± tej dynastii by³ króla Asoki. Doprowadzi³ on do powiêkszenia wp³ywów nowego pañstwa i jego rozwoju terytorialnego. W okresie rz±dów Asoki dosz³o do szybkiego rozkwitem budownictwa zwi±zanego z religj±.
Rozwój sztuki sakralnej w Indiach wi±za³ siê przede wszystkim z buddyzmem, który od V wieku p.n.e. rozwija³ siê na bazie sztuki hinduiztycznej.
Najstarsze znane dzi¶ zabytki sakralne w Indiach ³±cz±ce siê z buddyzmem, to skalne ¶wi±tynie wykute w zboczach górskich, zwane czajtja z okaza³ymi fasadami i salami wspartymi na masywnych filarach ,przyk³adem tego typu budowli jest Ad¿anta, pochodz±ca z VI-VII wieku p.n.e., a tak¿e ¶wi±tynia Bhad¿a, Karli oraz Kondane. Mieszkañcy Indii wykuwali równie¿ w skale klasztory np.: Naszik – posiada 150 grot, Kanheri w okolicach Bombaju – wykuto 109 grot.
Innym charakterystycznym obiektem sakralnym by³y tzw. stupy (monumentalne grobowce), s± to wysmuk³e kopce z ziemi ob³o¿one kamieniem, wzniesione na terasie, zakoñczone parasolowat± przybudówk± i czterema bogato zdobionymi bramami zwanymi (toranami), symbolizuj±cymi cztery strony ¶wiata. W czaszy kurhanu, zbudowanej z ziemi, cegie³ i kamieni budowano komory dla spalonych cz±stek cia³a Buddy, bêd±ce przedmiotami kultu, podobnie jak relikwie ¶wiête w chrze¶cijañstwie. Jako odrêbne budowle stupy wystêpuj± w : Sañczi na terenie ¶rodkowych Indiach (stan Madhja Pradesz). Jest to najwiêksza tego typu budowla, pochodz±ca z II wieku p.n.e. oraz Amarawati, jako ca³kowicie oddzielne ¶wi±tynie w Karli i Ad¿anta.
Trzecim rodzajem budownictwa sakralnego w Indiach s± wykute w skale schronienie dla buddyjskich mnichów, zwane wihara (dos³ownie oznacza „schronienie”, „azyl”). Budowano je blisko ludzi, najczê¶ciej w parkach, tak aby mnisi mieli kontakt z innymi i mogli prosiæ o ja³mu¿nê, ale jednocze¶nie aby mieli mo¿liwo¶æ spokojnej medytacji. Przyk³adem usytuowania wihary mo¿e byæ Park Gazeli w Varanasi, inne przyk³ady budowli zakonnych to: klasztor buddyjski w Tak¶ili lub klasztor typu guha – Ellura.
Oprócz wspomnianych form architektonicznych w Indiach budowano równie¿ ¶wi±tynie wolno stoj±ce. Czêsto do tradycyjnej stupy dobudowywano cztery przyleg³e nisze – kaplice.
Przyk³adem tego rodzaju budowli mo¿e byæ zbudowana w VI wieku ¶wi±tynia Mahabodhi w Bodh-Ga, w niej prawdopodobnie znajduje siê tron, na którym Budda mia³ doznaæ o¶wiecenia. Innym przyk³adem sakralnej twórczo¶ci mieszkañców Indii s± freski ze skalnego w±wozu Ad¿anty. Artysta komponuj±c to dzie³o przestrzega³ tzw. „ sze¶ciu regu³” tzn.: odpowiednio¶æ przedstawieñ, w³a¶ciwa budowa i proporcje ka¿dej postaci, umiejêtno¶æ sugerowania dzia³añ i uczuæ, wdziêk, podobieñstwo i wreszcie w³a¶ciwe operowanie pêdzlem i kolorem.
Na terenie ¶rodkowych Indii bardzo popularny by³ rodzaj ¶wi±tyni zwany nagara, by³ to rodzaj ¶wi±tyni – sanktuarium, sk³adaj±cego siê z oddzielnych wie¿ (sikhara) oraz dobudowanej obszernej sali kolumnowej, zwanej mandapa, która poprzedza³ równie¿ du¿y przedsionek.
Od pocz±tku budownictwu sakralnemu w Indiach towarzyszy³y dekoracyjne rze¼by oraz p³askorze¼by na ¶cianach, filarach, stupach. Od II wieku pojawi³a siê rze¼ba figuralna, w niektórych ¶wi±tyniach buddyjskich znajdowa³y siê te¿ malowid³a ¶cienne np.: Ad¿anta i Elura.
Budownictwo sakralne najprê¿niej rozwija³o siê za czasów panowania dynastii Guptów (320-550). Wówczas ukszta³towa³y siê ró¿norodne formy ¶wi±tyñ hinduistycznych, bogato zdobione rze¼b± ornamentaln± i figuraln±, a tak¿e ¶wi±tynie wie¿owe. Powstaj±ce wówczas rze¼by i religijne wyobra¿enia Mahajany stanowi± najdoskonalsze dzie³a artystycznie. W tym czasie wypracowano ostateczny obraz Buddy, jego wizerunek przedstawia³ postaæ ³agodn±, wysmuk³±, otoczon± kolistym nimbem, najczê¶ciej siedz±c±. Otaczanie Buddy aureol± oznacza³o tak jak w chrze¶cijañstwie ¶wiêto¶æ jego osoby. Najwiêkszy na ¶wiecie pos±g Buddy znajduje siê w chiñskiej miejscowo¶ci Leshan (prowincja Sihuan) pochodz±ca z VIII wieku rze¼ba zosta³a wykuta w skale i przedstawia siedz±cego Buddê. Wysoko¶æ rze¼by to siedemdziesi±t dwa metry, szeroko¶æ wynosi dwadzie¶cia osiem metrów. Ludno¶æ mieszkaj±ca w Leshan wierzy, ¿e Budda chroni ich od powodzi. Bardzo czêsto spotyka siê do dzi¶ wizerunki medytuj±cego Buddy, np. wizerunek pochodz±cy z II lub III wieku naszej ery z regionu Gandary (pó³nocno - zachodni Pakistan), cech± tej charakterystycznej rze¼by jest kolisty znak na twarzy Buddy, pomiêdzy brwiami, otaczaj±ca g³owê aureola oraz charakterystyczny sposób siedzenia ze skrzy¿owanymi nogami.
W okresie najsilniejszego rozwoju sztuki sakralnej w Indiach rze¼biono tak¿e pos±gi bodhisattwów – niebiañskich poprzedników Buddy.
Mam nadziejê ¿e ta notatka wam siê do czego¶ przyda ;)
Offline
Opiekun bia³ego tygrysa
Spoko <3
A to ty pisa³a¶ ca³e? :)
Offline
Trochê sama, trochê z netu :)
thx :) (jak chcê to potrafiê ) i dodam ¿e dosta³am za to 5 :) wiêc jak chcecie to mogê wam czasem pomóc w wypracowaniu :) albo dawajcie wiadomo¶ci a ja je posk³adam w ca³o¶æ :)
Nie piszemy dwóch postów pod rz±d, poniewa¿ jest to zakazane - punkt 3. Regulaminu (Za ³amanie zasad dostaje siê ostrze¿enia, przy 4 to ju¿ ban) ~ Alisun
Ostatnio edytowany przez Kolorowaa (19-11-12 19:18:12)
Offline
Opiekun bia³ego tygrysa
W takim razie bardzo chêtnie zg³oszê siê do ciebie, kiedy moi nauczyciele grubo przesadz±. XD XD :)
Offline
Dhirells <3 napisał:
W takim razie bardzo chêtnie zg³oszê siê do ciebie, kiedy moi nauczyciele grubo przesadz±. XD XD :)
Ok, tylko nie zawsze bêdê mia³a czas na napisanie bo wiesz te¿ mam szko³ê i nauczyciele cisn± okropnie, ale postaram siê jak co¶ to pisz na pw ;)
Offline
Opiekun bia³ego tygrysa
Oxik spoxik, wiem gdzie siê zg³osiæ wiêc OK ;) XD
Offline
Wow.
Muszê odwiedziæ Indie.
Offline
Khandi napisał:
Wow.
Muszê odwiedziæ Indie.
Tylko pamiêtaj o dokszta³ceniu siê dok³adnym nt Indii, ich tabu, i pilnuj sie znanych tras, by nie spotka³o Ciê to samo, co innej turystki z europy- czyli zbiorowy gwa³t ;/
Offline
Karmi±cy zwierzêta
Tak, na to trzeba uwa¿aæ. Moja kole¿anka by³a w Indiach z rodzicami na wakacjach i nawet odmowa przewozu riksz± jest dla nich obraz±
Offline